Werkbonapp-van-start-up-naar-marktleider

In no time van startup naar marktleider: hoe dan?

Wees eens eerlijk: wat was je eerste gedachte toen je dit bericht zag? Met een beetje geluk ken je ons al en besloot je daarom de boel niet meteen met een soepele, geoefende beweging in de waarschijnlijk uitpuilende digitale prullenbak te smijten. Ken je ons niet, dan ben je waarschijnlijk nieuwsgierig en sta je open voor nieuwe, verfrissende partijen en inzichten. Je hebt daar goed aan gedaan, maar waarom?

‘Hapklare brokken’

Gaan wij je gouden bergen beloven en je leven ingrijpend veranderen? Word je er een (iets) gelukkiger mens van? De eerste vraag moeten we in alle bescheidenheid met nee beantwoorden. Bij de tweede vraag zijn we een stuk zekerder van onze zaak en dan vooral zakelijk. Hoe we dat doen, leggen we je graag uit in een reeks blogs die tweemaal per maand gaan verschijnen. In deze korte artikelen delen we ervaringen, handige tips, bruikbare ideeën en nieuwe inzichten op ons werkgebied. Kortom: praktische informatie waarmee we je graag verder helpen. Geen zware kost maar hapklare brokken; soms grappig, dan weer prikkelend en in elk geval pakkend!

Als twee werelden samenkomen…

Wie zijn wij dan helemaal? WerkbonApp is één van die startups die kans heeft gezien in enkele jaren uit te groeien tot marktleider. Dat is ons gelukt door een online werkbonapplicatie te ontwikkelen voor ZZP’ers en het MKB die de aloude papieren werkbon overbodig maakt en die je helpt grip op je organisatie te krijgen. Inmiddels worden er via ons platform jaarlijks al een paar honderdduizend online werkbonnen voor buitendienstmedewerkers gegenereerd. Het begon in 2011 toen ik Bas (medeoprichter van WerkbonApp) leerde kennen. In 2009 was ik een gespecialiseerd App-bedrijf gestart en kwam tot de conclusie dat het ‘hier en daar’ in het bedrijfsleven ook wel wat makkelijker kon. Bas was na zijn studie begonnen met het implementeren van een blackboxsysteem in auto’s en busjes van buitendienstmedewerkers dat precies registreert hoe en hoe lang iemand rijdt. Enkele opdrachtgevers met zo’n buitendienst lieten duidelijk blijken dat het (papieren) werkbonproces op z’n zachtst gezegd ‘wel wat gestroomlijnder kon’.

En nu?

Omdat Bas net als ik gefascineerd was geraakt door de Lean-filosofie zijn we gestart met een minimale basisversie dus zonder toeters en bellen en zo simpel (lees: gebruiksvriendelijk) mogelijk. Elk kwartaal hebben we deze versie uitgebreid waarbij we goed luisteren wat de markt wil, zodat we alleen gewenste functionaliteiten toevoegen. Inmiddels bestaan we vier jaar en hebben we meer dan 1.500 klanten. Van meet af aan hebben we gekozen voor een ‘open’ karakter, dat wil zeggen dat er koppelingen zijn met veelgebruikte administratie- en boekhoudprogramma’s. Een aantal van hen fungeert inmiddels ook als reseller van onze app. Dat geldt ook voor grote hardwareleveranciers zoals Central Point, wat een deel van onze snelle distributie verklaart. Het mooie is dat gebruikers van WerkbonApp zich op hun beurt naar hun klanten professioneel en innovatief profileren. We zeiden het al: we willen je ook graag verder helpen. Mooie dingen maken waar anderen echt iets aan hebben gaat wat ons betreft verder dan het bouwen van nuttige apps.

Steven Rigter